2324_17- Hoe dient een materialenpaspoort voor infrastructuurprojecten er concreet uit te zien en hoe kan dit best ingevuld worden a.d.h.v. BIM?

De bouwsector is reeds enkele jaren in een duidelijke transitie naar meer circulariteit/hergebruik van materialen.

Ondanks de goede intenties, is er vaak nog te weinig informatie over de bestaande materialen en constructies waardoor het risico op hergebruik te groot is en er toch noodgedwongen gekozen wordt voor nieuwe materialen.

Een duidelijk materialenpaspoort ondervangt dit probleem en maakt het bovendien mogelijk om via een materialendatabank uitwisseling van circulaire materialen tussen verschillen partijen via vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Een materialenpaspoort omvat data die uit verschillende bronnen moet gehaald worden en up-to-date moet gehouden worden. Voor gebouwen zijn er reeds verschillende initiatieven opgestart om hier tot een uniforme aanpak te komen (vb. Madaster, MatBim, …), voor infrastructuurprojecten zijn er tot vandaag geen duidelijke richtlijnen.

Voor deze onderzoeksvraag is het de bedoeling dat de studenten in eerste instantie een analyse maken van hoe een materialenpaspoort voor de infrasector moet vormgegeven worden. Hiervoor verwachten we een analyse van wat reeds op de markt is en een bevraging van de belangrijkste opdrachtgevers (AWV, DVW, …). In tweede instantie willen we te weten komen hoe het materialenpaspoort best gekoppeld kan worden aan de Digital Twin uit BIM. Welke metadata moet in het BIM-model zeker ingevuld worden? Moeten externe bestanden zoals technische fiches of inspectieverslagen in het model zelf gekoppeld worden, of loopt dit best via matching met een externe materialendatabank?

meer info: joshua.marysse@sbe.be